Nieuwe ronde, nieuwe kansen tijdens de ouderavond 5


Het schooljaar is in volle gang en ik kan het op het moment niet echt overzien. Mijn dochters zijn dit jaar met een nieuw leersysteem begonnen en ik weet nog niet of ik daar nu echt happy mee ben.

Nieuwe ronde

Slimfit onderwijs. Zo noemen ze het systeem wat ze onze dochters nu proberen bij te brengen. De basis is dat ze in teams van kinderen op hetzelfde niveau elkaar gaan uitdagen door samen opdrachten uitvoeren. Volgens deze route moeten ze het lesmateriaal gaan beheersen. Een soort van Jenaplan werd ons eind vorig jaar verteld. Nu maakt het mij niet zo veel uit hoe ze leren, als ze het maar leren. Of het nu rechtsom of linksom gebeurd is mij om het even. Maar…is gaat dat wel zo simpel?

Het lastige van het hele systeem is dat we er nu nog zo weinig van mee krijgen. Tijdens een algemene infoavond kregen we te horen wat er nu anders was dan andere jaren. In principe niets, maar op de woensdagochtend zouden ze een soort van parcours hebben met opdrachten die ze samen moeten gaan doen. Wat voor opdrachten? Dan zou afhankelijk zijn van het onderwerp en voor iedere klas nog aangepast. Er waren immers geen boekjes voor groep 3/4 met betrekking tot de thema’s. Die vielen dus weer buiten de Slimfit-constructie? Ik snap het niet meer. Gelukkig is mijn jongste nog groep 2 en mag ze voor het leren lezen aanschuiven bij groep 3. Een computerprogramma en een half uurtje in een werkboekje werken. Niet veel anders dan de manier dat Emma het geleerd heeft en dat is dan wel zo prettig.

toekomst ouderavond

Snappet

Wat voorheen een “halleluja”-moment op school was, blijkt nu alweer te worden verwezen naar het rijk der fabelen. Zo zouden ze het Snappet-onderwijs verder uit gaan bereiden met meerdere vakken. Nu blijkt het tabletonderwijs te veel klachten gaf met hoofdpijn en zijn ze voor een deel weer terug gaan naar de “ouderwetse” werkboekjes. Ik vind dit zelf heel erg jammer. Ik vond het voor Emma namelijk wel een uitkomst. Ik zag ook dat ze met deze methode vooruit ging en niet meer haar antwoorden overnam van haar buurman of buurvrouw. Gelukkig krijg ze zelf steeds meer door dat afkijken geen optie meer is wanneer ze iets wil leren. Bioloog worden gaat niet vanzelf.

Huiswerk

Wat ik vorig jaar ook nog prettig vond, is dit jaar geschrapt…het krijgen en maken van huiswerk. Emma kreeg in de eerste week van school op haar donder van haar klasgenoten, toen ze vrijwillig bij haar juf vroeg om huiswerk. Tja, tegenover haar klasgenoten is het natuurlijk “Not Done” om huiswerk te ambiëren. Toch kreeg ze gelukkig wat lachers op haar hand met de mededeling: “je wordt er alleen maar slimmer van”. Hooguit krijgt ze nu een boekje mee naar huis met invuloefeningen op gebied van taal, maar voor de rest wordt alles in de klas gemaakt. Op zicht niet zo’n heel groot probleem, maar ik vond juist de voorbereiding met agenda, plannen en indelen een hele mooie oefening voor de jaren die voorafgaan aan het voortgezet onderwijs.

Al met al een flinke waslijst om te onthouden voor de komende oudergesprekken. Gelukkig mogen we ons, na bijna acht jaar, inmiddels experts noemen. Toch blijf ik deze gesprekken lastig vinden. Juist vanwege het feit dat wij bij onze oudste dochter de laatste 6 schooljaren dezelfde commentaar kregen: “Haar toetsen zijn niet goed” en “ze is te druk”! Op de vraag wat wij daar aan konden doen, werd vaak ontwijkend geantwoord. Ze zouden het zelf oplossen. Wij hoefden thuis niet veel extra’s te regelen. Op de vraag of ze misschien dan toch ADHD zou hebben, werd ook altijd van de positieve kant benaderd. Nee, ze heeft geen ADHD. Ze kan zich immers wel concentreren, al is het maar voor een korte tijd. Ook daar zouden ze aandacht aan gaan schenken. Nu Emma in het laatste jaar van haar basisperiode zit, lijkt het allemaal wel goed te komen, maar toch vraag ik mij soms af of we zelf niet meer hadden moeten doen.

school-ouderavond-krijtjes

School is School

Vanaf dag 1 dat Emma naar de basisschool ging, heb ik mij voorgenomen wél betrokken te zijn op school, maar niet te “zeurderig” Ik had immers alle vertrouwen in de school. Zij waren de expert met betrekking tot het les geven. Zij waren degene die mijn dochter aan de hand mee moesten nemen om de leernormen bij te brengen. Wat die leernormen waren, wist ik eigenlijk niet. Leren lezen, schrijven en rekenen…dat waren voor mij de normen. Algemene kennis heb ik zelf veel bijgebracht door met de meiden op stap te gaan, proefjes te doen of te knutselen. Sterker nog…daardoor is deze site ontstaan. Ik heb mij verder nooit bezig gehouden waarop ze getest werden. Hierdoor kwam het voor dat Emma van bepaalde onderwerpen al lang wist hoe dit in elkaar stak en van bepaalde onderwerpen nog helemaal niets wist.

Vorig jaar kon ik daar nog enigszins op inspelen doordat ze huiswerk kreeg. Dit jaar…helaas. Ik weet alleen een onderwerp of thema. Verkeer en vervoer wordt er nu behandeld. Een onderwerp wat redelijk breed uit te leggen is. Waar gaan ze het over houden? Inmiddels weet ik dat het voor iedere klas weer anders is. De een vouwt vliegtuigjes, de ander gaat (onder leiding van een echte fietsenmaker) een band plakken. Vooral dat laatste is stiekem toch wel erg handig! Voor Emma voorzie ik geen problemen, maar voor Isis zou ik graat wat meer willen weten wat er nu werkelijk afspeelt in haar “schoolleventje”.

voordelenvansqulathuis-header

Ouderavond? Help!

Het is uitdagend om ouder te zijn van een kind op de basisschool. Niet iedereen heeft evenveel ervaring of kennis in huis en de meeste ouders weten al helemaal niet hoe ons leersysteem in elkaar steekt. Hierdoor kan wrijving ontstaan tijdens de ouderavonden. Hoe vaak hoor je niet dat Pietje achter loopt met zijn lesstof en dat de leerkracht vervolgens een oorvijg kan incasseren, terwijl deze op zijn beurt alleen maar wil aangeven waar jij als ouder ook een rol van betekenis kan spelen. Vaak volgen deze situaties uit onwetendheid.

Zou het niet mooi zijn wanneer je als (betrokken) ouder nu eens richtlijnen kan krijgen wat de landelijke norm is om goed beslagen een oudergesprek te kunnen beginnen? Wat moet mijn kind weten? Waar kan ik hem of haar helpen? Om daar een antwoord op te krijgen houdt Squla op 11 oktober 2016 de allergrootste ouderavond van Nederland! Je kan je opgeven voor deze online ouderavond via deze link. Het inschrijven is gratis en je hoeft de deur er niet voor uit. Hoe lekker is dat!

cropped-squla_logo_USA

Winactie Squla!

Deelname aan de grootste ouderavond van Nederland is geheel op eigen risico 😉 Het kan namelijk zijn dat je daarna jouw kind nog meer wilt motiveren voor school. Om deze actief betrokken ouders te helpen mogen wij een jaar lang een lidmaatschap van Squla weg geven! “You lucky bastard!”

Wat gaan we doen? Deze winactie loopt tot  vrijdag 14 oktober 2016. Het enige wat je ervoor hoeft te doen is een reactie achter te laten voor wie je een jaar lang Squla wilt winnen! Hier onder aan de blog, op Facebook, op Twitter of op Instagram….dat maakt allemaal niet uit. Reageer en je doet mee.

Op vrijdag 14 oktober gaan we een winnaar trekken en die krijgt dan een berichtje van ons. Reageer dan binnen twee weken en de prijs is voor jou!

Dit artikel is een samenwerking met Squla. Meer informatie lees je in onze disclaimer.

 


Over Linda

Aangenaam...Linda, mama van 2 heerlijke dochters die heel goed weten wat ze willen. Ik neem ze mee langs leuke activiteiten waarvan ze de les (hopelijk) meenemen in het leven.

5 gedachten over “Nieuwe ronde, nieuwe kansen tijdens de ouderavond

  • Heleen

    Ik heb al eerder overwogen om Squla aan te schaffen voor mijn zoontje in groep 2, maar de prijs hield me tegen. Winnen zou natuurlijk helemaal geweldig zijn, dan kunnen we het echt uitproberen en kijken of het wat is voor mijn leergierige zoon.

  • Saskia van der Heijden

    Hoi, ik ben Saskia en mama van 2 dochters die allebei erg genieten van school. De één net gestart in de kleuterklas en de ander net groep 4.
    Wat zouden ze het geweldig vinden (en ik ook) om deze prijs te mogen winnen!
    Squala kennen we wel van de reclame maar nog nooit in het echt gedaan. Wat zal het een heerlijke uitdaging zijn, vooral voor m’n oudste die al zo handig is met de computer…
    Heel veel liefs van deze trotse mama, succes met je blogs; zo leuk en herkenbaar. Ik blijf je zeker volgen!!

  • Viv

    Squla!! Dat staat toch al een tijdje op het wensenlijstje voor onze nu 5 jarige leergierige klein (af en toe verstrooide) professortje die heel hard zijn best doet in groep 3! Hij wordt in december 6 en hij heeft al eens van Squla gesnoept bij zijn vriendinnetje. “Oh mama dat is leuk, dat zou ik ook graag willen”. Het zou een hele leuke en ook nog eens leerzame 😉 verrassing voor hem zijn! Ik waag graag een kansje!

  • Marian Zw.

    Ik loot graag mee voor onze leergierige dochter van 6. Die zalmhet echt superleuk vinden om thuis op de computer ook te kunnen oefenen.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.