Ibiza 2016 deel twee; meer dan alleen maar een party-eiland

Ik heb net snel even nog deel 1 doorgelezen, maar ik merk dat ik niet verder gekomen ben dan met het beschrijven van het hotel waar we verbleven. Dat de plek waar we zaten achteraf een schot in de roos was, bleek meteen al, maar onze vakantie had nog zoveel meer te bieden.

Zodra je in deze tijd Ibiza in de groep gooit, worden er al snel associaties gemaakt met zon, zee, muziek, DJ’s en feesten….heel veel feesten. Ook al lijkt het me geweldig om dit een keer mee te maken, ik denk niet dat ik een week lang alle clubs en events zou willen aflopen. Ik heb nu eenmaal mijn verantwoordelijkheid te nemen voor mijn kinderen en laten we eerlijk zijn…mijn tijd van dagenlang feesten is zachtjes gezegd wel voorbij. Voor sceptici onder ons is Ibiza enkel en alleen één groot feest en is dus absoluut geen plek voor kinderen…maar is dat wel waar?

Tja, wat gaan we dan doen op Ibiza? Gelukkig hebben we ons niet verveeld. De accommodatie was al top dat bleek wel uit ons verhaal van vorige week (heb je het verhaal gemist? Klik dan hier). Ook al was het mogelijk om hier een hele week niets te doen en languit aan het strand te kunnen gaan liggen, wilden wij toch nog wel eens wat anders. We hebben een auto gehuurd voor een dag of drie en hebben uiteindelijk het hele eiland rond gereden.Ibiza 2016

Dag 1 van de auto; Ibiza-stad!

Na een eerste tankbeurt (wat al een beleving op zich was) zijn we de hoofdstad van het eiland gegaan: Ibiza-stad! Deze grote stad heeft heel veel te bieden, maar wij waren er voornamelijk voor de winkels en voor de oudste gedeelte van de stad. Voor de winkels waren we echter net iets te vroeg. De meeste winkeltjes waren nog diep in slaap om uit te rusten van het drukke nachtleven. De winkeltjes die wel open waren? Souvenirwinkels….of course! *zucht*. Dan maar eerst de oude binnenstad verkennen.

De oude binnenstad wordt ook wel “Dalt Vila” genoemd en staat zelfs op de Unesco Werelderfgoedlijst. Dalt Vila torent hoog boven de hedendaagse stad uit en is per voet te bereiken via een zeer steile vaste brug. Om de oude gedeelte van Ibiza-stad te bekijken heb je dus wel wat conditie nodig.

Ibiza-stad

We zijn tot op het hoogste punt geklommen om de oude kathedraal te bekijken, hetgeen met het warme weer best wel een uitdaging bleek te zijn. Het was een mooie kerk om te zien, niet groot, maar wel met erg mooie muurschilderingen. Een prachtig uitzicht over de baai aan meerdere kanten maakte het helemaal af.

De steile en smalle straten waren in sommige gevallen nog een behoorlijke uitdaging. Ze waren steil en glad door losliggend grint. Met onze sneakertjes hadden we soms de grootste moeite om overeind te blijven. Achteraf bleek dat meer te zeggen over onze sneakertjes, dan over de straten, maar het advies is om tijdens een wandeltocht door het oude centrum van Ibiza-stad stevige schoenen te dragen.

Dag 2 van de auto; San Antoni

Nog voor we op vakantie zouden gaan, hadden we (vriendlief en ik) al eens aan elkaar beloofd: wanneer we ooit nog eens op Ibiza komen, gaan we zeker weten Juan en Maria opzoeken. Ruim 15 jaar geleden zijn we daar één keer op vakantie geweest. Op zich is dat niet zo heel bijzonder, maar de band met Las Mimosa’s begon eigenlijk al bij mijn schoonouders. Voor meer dan 20 jaren lang is Las Mimosa’s voor hun een thuisbasis geweest, soms zelfs voor meerdere keren per jaar. Het complex is simpel, geen opsmuk en geen extra’s. Tegenwoordig voor veel mensen iets om compleet te negeren. Het is er relaxed en rustig. Er is alleen een zwembad en je moet toch wel een stuk bergafwaarts lopen om bij het strand te komen. Niet erg veel luxe, maar het is er schoon en allemaal goed onderhouden. Gek genoeg was er in die 15 jaren echt niets veranderd. Alles was nog net als toen tot en met de indeling en uitstraling van de appartementen aan toe.

Je zou zeggen dat het dan heel erg tegen viel, maar niets is minder waar. Het was gelijk weer alsof we in een warm bad stapten. Juan en Maria herkenden ons zelfs! Bizar. Ook al is er niet veel te vinden qua luxe, het complex zit gewoon iedere week nagenoeg vol! Ik snap het echt niet, maar een ding weet ik wel zeker…wanneer we ooit nog eens een rustige vakantie willen hebben, zullen we Las Mimosa’s zeker meenemen in onze keuzelijst.

Ibiza 2016-4

Na een lekker bakje koffie besloten we San Antonio weer eens te ontdekken, net als 15 jaar geleden. Vanuit de baai pakten we de taxiboot naar de overkant. 15 jaar geleden was dit al heerlijk om te doen en het is nog steeds niets veranderd. San Antonio zelf was wel meer veranderd dan ik had verwacht. Waarschijnlijk hebben we niet goed gekeken, maar naar mijn idee was het meer een stap-stad geworden en waren de vele winkeltjes veranderd in bars, disco’s of eettenten. Nu staat San Antonio daar ook om bekend, maar ik vond het wel jammer. Voor mij dan een – puntje op het lijstje om hier ooit nog eens terug te komen. Wie weet, wanneer mijn kinderen straks groot genoeg zijn om zelf op vakantie te gaan, zou ik het wel willen overwegen.

Na onze ontdekkingstocht hebben we de dag afgesloten met een bootreis terug. Terug naar Las Mimosa’s, alwaar onze auto geparkeerd stond. Nog even een laatste broodje (ja, ja…een broodje met een echte Hollandse frikandel!) op het appartementencomplex en we konden weer goed gevuld vertrekken.

Op de terugweg zijn we via het zuiden van het eiland terug gereden om zo even over de zoutvlaktes te rijden. Volgens de boekjes zouden hier ook flamingo’s zitten. Ik kan je vertellen…we hebben daar veel gezien, maar geen flamingo’s. Helaas!

Ibiza 2016-6

Dag 3 van de auto; Hippiemarkt en het noorden van Ibiza!

Vandaag de laatste dag met de auto. Oma is jarig (hoera) en is vandaag 65 jaar geworden. Vandaag staat de Hippiemarkt op de planning. We hebben gisteren 6 picknickpakketten gereserveerd bij het restaurant. Het was even een struggle, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Met het ontbijt kwamen ze keurig de tassen aan tafel brengen, echter later merkten we dat het pakkeet niet veel bijzonders is…. Twee voorverpakte droge broodjes, water, perziksap, een amandelbroodje, een appel en een sinaasappel. Alhoewel het pakket goed gevuld is, laat de level van heerlijk wat achterwege. Het was uitsluitend te bestempelen als vulsel ?.

De Hippiemarkt was een stuk groter dan ik me van 15 jaar geleden kon herinneren. Gelijk ook een stuk commerciëler, maar het aanbod was nog steeds leuk. Er was een tweedeling te maken. Aan de ene kant had je de Alibaba’s met goedkope Chinese meuk dat duur verkocht werd. Aan de andere kant had je nog de originele hippies met hand gemaakt producten of de originele koopwaar. Wij hebben de Alibaba’s lekker links laten liggen en hebben onze pijlen gericht op het origineel.

Wat me gelijk opviel was de hoeveelheid spullen die je makkelijk zelf zou kunnen maken. De batik kleding, T-shirts met geknipte gaten en andere zogenaamde refashion producten (zoals een tas gemaakt van een spijkerbroek of een sjaal van repen T-shirt). Ik heb daar al weer heel veel inspiratie opgedaan en wellicht heb ik deze zomer eindelijk eens de tijd om deze refashion-projecten zelf eens aan te pakken.

Hippiemarkt

Op de Hippiemarkt hebben we de meeste buit van de vakantie gescoord. Een van de meest bijzondere objecten is een handgemaakte handpop. In onze shoplog volgende week zal ik er meer over vertellen, maar de verkoper ging zo leuk met kinderen om! Isis kreeg zelfs een kleine les in het bewegen met de handpop. Man, wat was die man geduldig, maar het was zo heerlijk aandoenlijk om het stel bezig te zien. Hoezo taalbarrière? Hier was er niets van te merken…

De rest van onze buit bestaat uit wat shirtjes, armbanden en kettingen gemaakt van gevlochten leer. Zoals al gezegd, komt er volgende week een soort van vakantie-shoplog online waarin we laten zien wat we als souvenirs meegenomen hebben uit Ibiza.

Als afsluiter van onze driedaagse rondreis op het eiland Ibiza zijn we nog naar het noorden gereden om door de gebergten terug te rijden naar ons vakantieoord. Heerlijk zigzaggend langs de kustlijn door de smalle wegen door de bergen. We konden niet hard rijden, maar daarmee houdt je alleen nog meer tijd over om te genieten van de prachtige uitzichten op de kust van Ibiza!

Ibiza 2016; meer dan alleen een party-eiland

Zoals je wel merkt, is er genoeg te beleven op Ibiza. Nu hebben we alleen de toeristische toppers bezocht, maar ondertussen heb ik wel gemerkt dat er nog zoveel meer is! Ik zou graag nog eens wat kleinere dorpjes willen bezoeken of wat boottochtjes rond het eiland willen maken. Iedere baai heeft zo zijn eigen unieke kwaliteiten en uitstraling, zodat er is dus nog genoeg te ontdekken valt. Wie dus zegt dat Ibiza enkel en alleen een party-eiland is en dus daarom niet geschikt is voor kinderen, slaat de plank volledig mis!

Over Linda

Aangenaam...Linda, mama van 2 heerlijke dochters die heel goed weten wat ze willen. Ik neem ze mee langs leuke activiteiten waarvan ze de les (hopelijk) meenemen in het leven.