Gaat Emma echt naar deze school? 2


Ze gaan er steeds vroeger mee beginnen…het zoeken naar een school in het voortgezet onderwijs. Twee weken geleden schreef ik al dat we een aantal scholen zouden gaan bezoeken en Oh Boy! Ik heb het geweten…Ik neem je mee in de wereld van stuiterende tieners en hun interesses.

Schoolkeuze

Zoals bij iedere tiener begint de keuze van een school bij het uitzoeken van hun interesses. Wat wil ik gaan doen als ik later groot ben? Het feit is vaak dat negen van de tien tieners dat nog helemaal niet weten wanneer ze een school in het voortgezet onderwijs moeten kiezen. Op zich prijzen wij ons gelukkig dat Emma nu al zo zeker weet wat ze wilt worden, alhoewel wij ook ervan bewust zijn dat deze keuzes vaak subjectief zijn. Een ervaring met een leerkracht of medestudent (zowel positief als negatief) kan al als gevolg hebben dat de keuze beĆÆnvloed wordt en de toekomst minder uitgestippeld is zoals het eerst was.

Gelukkig hoeven wij dit jaar nog geen keuze te maken. Ik vind het zelf dan ook lastig om nu al te zeggen waar we naar op zoek zijn, mede doordat we het niveau van Emma nog niet weten. Ik kan van Emma misschien wel inschatten waar ze hoort, maar wellicht denken haar leerkrachten daar straks heel anders over. Om een eerste indruk te krijgen hebben we besloten om “slechts” drie scholen te gaan bezoeken: Twee scholen waarbij (bijna) elke richting mogelijk is en haar “voorkeursschool”. Op deze manier kon Emma met een eerste kennismaking “proeven” aan de scholen en heeft ze nu beter zicht op wat ze straks kan verwachten.

schoolkeuze

Ervaring

Nu we de drie open dagen hebben bezocht, is er voor ons heel wat duidelijk geworden. Emma heeft het stiekem wel gehad op de basisschool. Ze heeft geroken aan het “serieuze” werk en heeft er nu duidelijk zin in om daarin verder te gaan. Ze snuffelde rustig in de boeken van biologie en bekeek enthousiast de proefjes van scheikunde. Zelfs wiskunde gaf ze een kans terwijl ze dat juist associeerde met het meeste gehate vak in haar leerloopbaan. Het enige waar ze namelijk iedere keer tegen aan blijft lopen is dat verdomde achterstand in rekenen. We kunnen zeggen wat we willen, we kunnen oefenen waar we kunnen, we kunnen haar trucjes leren, maar het blijft lastig. Het is gewoon te eng voor woorden. Vraag haar wat 20% van 360 euro is dan rekent ze keurig het antwoord uit, maar vraag haar “wat is 8+7” dan wordt het angstvallig stil.

De open dagen

Als eerste zijn we naar zo’n enorm groot pand gegaan. Zo’n immens gebouw waar je van VMBO-tl tot Atheneum kan volgen. Weliswaar deed deze school binnen redelijk “intiem” aan, de weg waren we vanaf het begin al snel kwijt. Lang leve de plattegrond die we bij binnenkomst kregen! Wat wel een pluspunt aan deze school was, bleek de verschillende extra richtingen of aangepaste manieren van les geven. Zo was er bijvoorbeeld MAVO All-in. Nu dacht ik altijd dat de MAVO niet meer bestond, maar blijkbaar daar wel. MAVO All-in was een leergang waarbij alles op school gedaan wordt inclusief het huiswerk. Nu lijkt me dat voor ons meiske een uitstekende manier om haar. Thuis geen strijd meer om het huiswerk.

De tweede school oogde een stuk moderner. Vriendlief maakte gelijk de vergelijking met een fabriek en hij had daar wel gelijk in. Toch was Emma over deze school een stuk meer over te spreken. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen, aangezien ze bij deze school de nadruk legde op de VMBO. Het doen in plaats van leren. Zo werd er op de school babypoppen gewassen, veel gesport, een naad gelast in de werkplaats en hints gespeeld bij drama. De meeste vakken hebben we niet eens meegemaakt. We hebben daar ongeveer twee uur rond gelopen en moesten ons zelfs haasten om het einde van de route te halen. Wat we al zeiden….een fabriek!

Emma AOC Oost Twello schoolkeuze

Ons Groen-meiske

Zoals we het nu zien, zal ze hoogst waarschijnlijk naar het groene onderwijs in Twello gaan. Deze school was vanaf het begin al haar favoriete school en na de open dag van afgelopen zaterdag is dit gevoel voor haar alleen maar sterker geworden. We zeggen dan ook hoogstwaarschijnlijk, want het blijkt dat deze school enorm populair is in onze omgeving. Schooljaar 2015-2016 zit al vol! Er wordt nu al door school geadviseerd om jouw kind zo snel mogelijk op te geven en het moment voor het schooljaar 2016-2017 ligt in de kerstvakantie van 2015 ongeacht wat het advies dan zal zijn van de basisschool! Vervolgens gaat de school in het voorjaar kijken wat het advies van de basisschool is en wordt er dan pas besloten of het kind geaccepteerd wordt of niet. Aangezien dat deze groene school VMBO onderwijs aanbied, kan het dus zijn dat het kind niet geaccepteerd wordt wanneer het advies te hoog is!

We zullen moeten afwachten. Voorlopig hebben we in onze agenda geschreven dat we haar vanaf de kerstvakantie moeten inschrijven en tot die tijd zullen we eerst eens gaan kijken waar haar prioriteiten liggen. Wie weet kunnen we op die manier erachter komen wat haar nu het beste ligt, al weet ik waarschijnlijk het antwoord al….

Tips voor zo’n eerste kennismaking

  • Plan er niet al te veel in. Een kind doet zoveel indrukken op in zo’n school dat het al snel te veel wordt. Voor groep 7 is het nog niet van belang welke school ze moeten kiezen. Het is van belang dat ze proeven van wat er mogelijk is.
  • Neem de tijd! Alles is nieuw voor jouw zoon of dochter en zal dus ook alles willen doen. De gemiddelde tijd dat je met een proefje of onderdeel kwijt bent is minimaal een kwartier. Reken het vervolgens maar uit….”Eventjes” een open dag bezoeken gaat dus niet op šŸ˜‰
  • Kijk dit jaar nog niet naar het niveau van een kind, maar laat het kind zien wat het te doen krijgt. Het verschil in het aanbod van de vakken is vaak al voldoende om te zien of een kind interesse heeft of niet. Volgend jaar is er nog genoeg tijd om te kijken naar de verschillende stromingen in het voortgezet onderwijs.
  • Stel van te voren al wat vragen op en schrijf ze op papier. Wat vind je belangrijk op een school? Wat zoekt jouw kind in een school en misschien wel het belangrijkste: wat denk je dat jouw kind nodig heeft op een school? Een verlegen kind kan zich best ontwikkelen op een enorme school, maar kan hij/zij het ook aan?
  • Observeer jouw kind tijdens de open dag. Hoe stelt het zich op? Zo liep Emma op de eerste school voornamelijk achter ons en op de laatste school voornamelijk voor ons. Dit vertelde mij dat ze zich wat terughoudender opstelde op de eerste school, maar dat ze zich lekker thuis voelde op de laatste school.

Over Linda

Aangenaam...Linda, mama van 2 heerlijke dochters die heel goed weten wat ze willen. Ik neem ze mee langs leuke activiteiten waarvan ze de les (hopelijk) meenemen in het leven.

2 gedachten over “Gaat Emma echt naar deze school?

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.