Bereik automatisering in het rekenen met het spel “0 tot 100” 4


Gisteren plaatste ik een foto op Instagram en ik had op dat moment niet kunnen vermoeden wat voor een aandacht dat zou krijgen. Wat begon als een onschuldig spelletje bleek al snel een onderwerp van gesprek voor meerdere volgers, waaronder zelfs leerkrachten. Ik zal vandaag het spel verder uitleggen, maar eerst zal ik jullie ook vertellen waarom wij dit spel speelden.

10-minutengesprek

Deze week hadden we op de basisschool van onze dochters weer het befaamde 10-minuten gesprek. Het blijkt dat beide dochters het lang niet slecht doen, maar er bleef wel ruimte over voor verbetering. Voor Emma bleek het rekenen altijd nog een punt van aandacht te zijn. Op school gaan ze haar extra aandacht geven om haar rekenwerk op te vijzelen. Het blijkt nu dat haar begrip op lesstof niet te kort schiet, maar dat er wel een gat zit in haar automatisering van simpele rekensommen. Vooral de plus- en min-sommen in de lagere getallen gaan moeizaam. Naar mate de stof door de groepen heen steeds moeilijker wordt, blijft Emma steken in het automatiseren van de makkelijke sommen. Hierdoor rekent ze moeilijkere sommen wel uit, maar doet ze daar langer over.

Zoekende

Later die avond bleef dit “probleem” aan mij knagen. Hebben we dan haar te weinig begeleid in haar probleem? Hebben we te weinig aangeboden om dit stukje van automatisering op te lossen? We hadden immers diverse middelen ingezet om het rekenen bij te spijkeren, maar op een of andere manier gaf dit niet het gewenste resultaat. Ik ben verder gaan zoeken. Alles wat wij haar hebben gegeven was op basis van individueel oefenen. Bladeren met sommen die ze moest maken, spelletjes op de computer die ze moest spelen…alles deed ze alleen. Wij waren er wel bij, maar ze moest het zelf doen. Ik kwam er verder niet uit! Die avond sliep ik bijzonder slecht. Ik wilde immers dat ze alle hulp zou krijgen die ze nodig had. Ik bleef piekeren.

De volgende dag ben ik me zelfs gaan verdiepen in het automatiseren van rekensommen. En wat bleek? Oefenen, oefenen en nog eens oefenen zou de enige oplossing zijn! Het enige probleem in deze oplossing was dat Emma dit vreselijk saai vind en bij voorbaat dan al de handdoek in de ring gooit. *zucht* Dat gaat hem dus nooit worden.

Waar Pinterest al niet goed voor is

Weet je wat ik meestal doe wanneer ik mijzelf iets afvraag?…hoe de rest van de wereld het toch aanpakt. Een mooi medium om dit op te zoeken is Pinterest! Klinkt eigenlijk wel een beetje zielig nietwaar? (hoe bedoel je verslaafd?) Toch kwam ik daar een enorme stap verder. Ik ontdekte een aantal spelletjes die verzonnen zijn om kinderen te helpen bij het automatiseren van sommen. Hmmm…spelletjes? Dat was het! Emma houd enorm veel van spelletjes spelen en kan daar niet genoeg van krijgen. Een van de spelletjes stak voor mij met kop en schouders boven de rest uit en ik wist wat me te doen stond….printen!

Van 0 tot 100

Het spel 0 tot 100 ben ik voor het eerst tegen gekomen op de site van Inspired Elementary. De spelregels van het spel zijn op deze site ietwat uitgebreider en er worden ook nog een tweetal variaties beschreven, echter had ik zo zelf mijn eigen ideeën bij de gratis printable die ze hier op de site laten zien.

Voor ons was het duidelijk dat dit spel voornamelijk gespeeld gaat worden voor de automatisering van het rekenen. Ik heb de oorspronkelijke spelregels dan ook aangepast.

Met 2 dobbelstenen.

Iedere deelnemer heeft een blad voor zijn neus. Gooi allemaal een keer met de dobbelsteen en degene die het hoogste gooit, begint.

Gooi de dobbelstenen en tel de ogen bij elkaar op. Kruis dan het desbetreffende vakje aan. Zodra dit juist is gebeurd, dan is de volgende aan de beurt.

Iedere speler houd zijn eigen score bij. Bij iedere beurt tel je de uitkomst van de twee dobbelstenen bij elkaar op en tel je die op bij de vorige score. Zo blijf je doorgaan tot je bij honderd aankomt. Wie het eerst bij de 100 is, heeft gewonnen!

Met 3 dobbelstenen

Idem aan twee, echter wordt de rekensom wat moeilijker door de hogere getallen. Gebruik dan wel het blad van 0 tot 120 (deze zit ook bij de gratis printable van Inspired Elementary)

Van 100 tot 0

Waar optellen kan, is aftrekken natuurlijk ook mogelijk. Zodra de plus-sommen redelijk tot goed geautomatiseerd zijn, dan kan je hetzelfde spelletje ook met min-sommen doen. Begin dan bij 100 en gooi de dobbelsteen. De uitkomst trek je van de 100 af. Ga zo verder tot je bij 0 aankomt. Degene die het eerste bij 0 is heeft gewonnen.


Over Linda

Aangenaam...Linda, mama van 2 heerlijke dochters die heel goed weten wat ze willen. Ik neem ze mee langs leuke activiteiten waarvan ze de les (hopelijk) meenemen in het leven.

4 gedachten over “Bereik automatisering in het rekenen met het spel “0 tot 100”

  • Marijke

    Leuk! Hier een zelfde rekenprobleem. Wij oefenen altijd met avondeten. Lekker tafels en rekensommetjes oefenen. Dit spel is ook zeker leuk!

  • Vlijtig Liesje

    Ik heb het idee dat ze op school te weinig aandacht besteden aan ouderwetse rekenvaardigheden omdat het allemaal Leuk moet zijn. En stampen en oefenen is niet Leuk.

    Goed dat jij het op deze manier compenseert, hoewel het niet nodig zou moeten zijn!

    • Linda

      Bij Emma op school wordt juist wel veel geoefend en gestampt, echter heeft mijn dame daar weinig zin in. Nu ze er een tijdje de pet ernaar heeft gegooid, proberen wij het voor haar leuk te maken. Dit spel werkt daarmee erg goed. Na vier keer spelen merkten we dat ze al sneller begon te rekenen. Ze begon wat meer verbanden te herkennen en daardoor begreep ze het automatiseren beter.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.