Onze voorbereidingen op het Voortgezet Onderwijs 1


Met het aanbreken van de laatste schooljaren breekt ook het voorbereiden aan op het voortgezet onderwijs. Emma heeft met de overgang naar een nieuwe school tot nu toe nog geen enkele moeite mee. Ze kijkt er zelfs naar uit om naar een andere school te gaan. Nieuwe indrukken, nieuwe omgeving en meer leren wat ze nu echt wil leren. Dat is wat Emma nu in haar hoofd heeft wanneer ze denkt over het Voortgezet Onderwijs. Lekker nieuwsgierig, maar dat mag ik wel.

Ook al zit ze nu nog in groep 7, wordt er op school wel geadviseerd om eens bij de scholen in het Voortgezet Onderwijs te snuffelen. Deze week zullen we twee scholen bezoeken en volgende week volg dan de school van haar “hedendaagse” dromen. Ze heeft haar zinnen gezet op die ene school, maar of dat hem ook gaat worden? Ik weet het niet.

Emma wil graag naar een school waarbij ze zo veel mogelijk in de praktijk kan leren hoe ze met dieren om kan gaan. Ze wil het liefste nog steeds bioloog worden en daar…op die school…werken ze met dieren. Dat deze school een VMBO is, kan haar niet deren. Ze heeft zelf namelijk nog steeds het idee dat ze niet hoger aan kan. Ik vraag het me af….

voorbereiden op de toekomst (unsplash.com)

Kunst van het leren

De een leert al wanneer ze de leerstof lezen, de ander leert het nodige pas wanneer ze een bepaalde techniek hanteren. Ieder kind is verschillend en misschien maar goed ook. Daardoor heeft ieder kind zijn eigen unieke kwaliteiten. Vanaf dag 1 krijgt Emma in groep 7 huiswerk op een regelmatige basis. Ineens moet er een agenda komen en krijgt ze taken mee naar huis als voorbereiding op het Voortgezet Onderwijs. Je moet immers kunnen plannen en met die les beginnen ze op deze school vanaf groep 7.

Ergens vind ik die voorbereidingen wel goed. Ik kan me niet meer herinneren of wij dit ook hadden op de basisschool, maar een ding weet ik nog wel. Het omgaan met een agenda kreeg ik pas vanaf het voortgezet onderwijs. Wat ik me ook nog kan herinneren, is dat ik er totaal geen kaas van gegeten had.

Omgaan met huiswerk

Emma vind het maar helemaal niets, al dat huiswerk. Ze moet er echt aan wennen. Overal liggen boekjes, bladeren en ander geneuzel verspreid door onze huiskamer. Emma is meer het type: “waar ik mijn tas uitpak, daar leg ik het neer”. In sommige gevallen verlaat het haar tas niet eens.

Helaas voor Emma kwam het besef dat ze het huiswerk echt niet kon laten verdwijnen. Ze moest er toch wat mee doen. Er kwam een weekplanning, waarop ze iedere dag moest afvinken of ze al haar taken gedaan had. Ze kreeg een bakje in de vensterbank, waarin ze al het huiswerk kon verzamelen. Geen chaos meer in huis met rondslingerend huiswerk, heerlijk alles bij elkaar.

Inmiddels gaat het steeds beter. Ik moet wel bekennen dat het bakje wel helpt, maar dat ik of papa degene zijn die het huiswerk daar in opbergen. Vaak pakt ze haar tas uit en eindigt het hele zwikkie op tafel. Op zich ook prima, want haar cijfers zitten daar vaak ook tussen.

toekomst leren (kaboompics.com)

Planning

De planning was een compleet ander verhaal. Emma had iets van ons onthouden, waar we achteraf een gemengd gevoel over hebben gehouden. Wij roepen thuis altijd met het spelen: ‘Eerst het een, dan het ander!” We gebruiken deze zin vaak wanneer de dames met iets spelen, vervolgens achter zich neer gooien en het volgende alweer willen. We willen zo bereiken dat ze eerst eens de eerste activiteit afronden voordat ze met een volgende activiteit beginnen.

Dus…We werden gebeten met onze eigen uitspraken. Emma voerde dit ook netjes uit met haar huiswerk en dan vooral het leerwerk. Over het algemeen ging dat vaak goed…tot net voor kerst. Binnen een week had ze een toets Engels en een toets Topo. Niets bijzonders zou je denken. Haar Topo had ze keurig geleerd samen met papa. Die toets ging van een leien dakje, maar toen…had ze nog maar twee dagen om haar toets te leren voor Engels. Ze schoot gelijk in de witte vlekken (stress!!!!) en wist niet meer hoe ze hier uit kon komen. Uiteindelijk is het haar wel gelukt (kantje boord) om een voldoende voor haar Engels te halen, maar inmiddels had ze haar les wel geleerd. Emma moet beter leren plannen.

Op naar de toekomst

Nu, zo net na de kerstvakantie, gaat het de goede kant op. Vorige week kwam ze trots vertellen dat ze een 10- voor Topo had. Kijk, daar had ze nu voor geleerd! Ze komt regelmatig met goede cijfers thuis, maar het rekenen en begrijpend lezen, die getoetst worden bij de Cito, blijven nog steeds een probleem. Haar vertrouwen hangt ze nog steeds op aan de resultaten van de Cito en ik ben hier allerminst gelukkig mee. Gelukkig krijgen we wel signalen door dat dan wel achter loopt met de basiskennis, maar dat ze ook wel haar pluspunten heeft op andere gebieden.

Het wordt voor Emma dus nog lastig om haar leertraject uit te stippen om Bioloog te worden. Aan de ene kant zien we dat Emma praktijkgericht wil leren, maar uit de resultaten van haar toetsen blijkt ook dat ze wel kan leren (als ze het maar wilt!). Gelukkig hebben we nog een jaar om erover na te denken.


Over Linda

Aangenaam...Linda, mama van 2 heerlijke dochters die heel goed weten wat ze willen. Ik neem ze mee langs leuke activiteiten waarvan ze de les (hopelijk) meenemen in het leven.

Een gedachte over “Onze voorbereidingen op het Voortgezet Onderwijs

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.