In november is er bij ons het 10-minutengesprek


De drukste tijd van het jaar is begonnen en iedereen lijkt zich volledig te richten op de komende feestmaand. Toch gaat het dagelijkse leven ook gewoon door. De kinderen gaan iedere dag naar school en lijken zich daar op het moment goed te vermaken. Voor hen is het nu traditioneel de stuitertijd aangebroken. Wij, als ouders, hebben een aantal keren per jaar een moment waarin we op de hoogte gehouden worden over de voortgang van onze kinderen. Ja ja, het befaamde 10-minutengesprek is weer geweest. Iedere keer weer hou ik mijn hart vast….Hoe doen mijn kinderen het op school?

vakantie klimmen

Een onzeker muisje

Gelukkig houden ze bij ons wel rekening dat we twee kinderen op school hebben. Ze plannen de gesprekken kort op elkaar en daarbij houden ze ook nog eens rekening met het feit dat ik doorgaans pas om zeven uur in de avond thuis ben. Als eerste hadden we het gesprek in groep 7/8. Emma is nog steeds slecht in taal en rekenen. Met name op het gebied waarbij ze geduld moet hebben. Hoeveel ze ook oefent dit blijft ze saai vinden. Wel begint ze nu steeds meer de noodzaak ervan in te zien en oefent ze nu elke dag.

De laatste weken ben ik wel achter een groot probleem gekomen bij mijn jongste dochter. Emma heeft weinig vertrouwen in haar eigen kunnen. Doordat ze steeds slechte resultaten heeft met de basis zoals lezen en rekenen, denkt ze nu dat ze dom is. Nieuwsflash skattie…als dat zo zou zijn dan stond je niet gemiddeld een 10 voor wereldzaken, een 10 voor tijdzaken en een 9,8 voor topo. Ehmm… dom? Ik dacht het echt niet!

Onzeker, ja…dat is onze skattie wel. Er is dan ook afgesproken met de leerkrachten dat ze met rekentoetsen eens gaan kijken hoe zenuwachtig ze er voor is. Wie weet ligt nu juist daar het probleem, want in de regulieren lessen gaat het wel minder, maar niet verontrustend slecht.

Al met al was de informatie niet geheel vernieuwend in het gesprek met de leerkrachten. Iedere keer weer hetzelfde: Rekenen en taal gaat slecht. Wanneer ik dan doorvraagt dan blijkt het probleem toch wat genuanceerder te zijn. Ja, het rekenen is slecht, maar de rekensommen die ze nu krijgen is voor iedereen lastig. Tja, wat moet ik daar weer mee? Kortom het advies was om vooral thuis te blijven oefenen op de basis. Gelukkig kunnen we daarop terug vallen met ons abonnement bij sQula.

dierendokter onderzoek

Verpleegster in de dop

Wat betreft Isis was het gesprek redelijk duidelijk. Isis wordt in drie typeringen benoemd. Slim, verzorgend en snel.

Ze is haar leeftijd vooruit, maar nog niet zo ver vooruit dat ze op dit moment op het niveau zit waar ze zou moeten zitten. Klinkt nu wat moeilijker dan dat het werkelijk is. Isis is van december 2010. Dit betekend voor haar dat ze in groep 1 terecht kwam, maar dat de leerkrachten aan het einde van het schooljaar moesten gaan beslissen waar ze het jaar erop naar toe zou gaan. Ze is sneller dan haar leeftijdsgenootjes, dus is er toen besloten dat Isis naar groep 2 zou gaan. Ze doet het op zich goed, maar blijft nu toch nog net even achter op haar groepsgenootjes, die gemiddeld toch een jaar ouder zijn.

Isis is snel…soms iets te snel. Te snel met haar werkjes, te snel met “weglopen”, te snel met doen. Daardoor luistert ze bijna niet of hoort ze maar half wat ze moet doen. Daarentegen leert ze dan ook weer snel, dus snel is voor Isis niet helemaal negatief geladen. Wij vonden dit wel verrassend, aangezien ze thuis juist die dochter is dat ook eens rustig een uurtje alleen kan spelen.

Tja…en dan het verzorgende. Ik heb het deze week er al eerder over gehad…Isis is een meisje wat jou graag in de watten legt. Als ze dit besluit te doen, dan gaat ze er ook helemaal voor. Daarin wil ze dan wel eens doorslaan. Ze blijft bij je, alles wat je zegt of doet, daar helpt ze mee en ze zorgt ervoor dat je dan ook niet, maar dan ook echt niets meer hoeft te doen. Een heerlijk gevoel wanneer je ziek bent, maar wanneer je een kindje in groep 1 bent en juist in de fase “zelf doen” zit dan piep je wel anders. Voor die kleintjes kan het wel eens verstikkend zijn. Juist dan zou Isis een stapje terug moeten doen, maar dat doet ze (nog) niet.

Het niveau van Isis is op het moment dus nog even onder het niveau. Ze is dan wel ver vooruit, maar nog niet zover vooruit dat ze de stap naar groep drie aan het einde van het jaar al kan maken. Ze mist daarbij nog wat basis. Daarbij noemde de juffen o.a. het niet herkennen van een aantal letters in het alfabet op schrift en de getallen niet goed op een rijtje kunnen zetten. Ze noemt het wel op, maar op schrift is dit wat minder. Nu heeft ze inmiddels al heel wat geoefend met sQula, maar eenmaal thuis controleerde ik waar ze was met haar oefenstof. Wat bleek? Juist die twee punten had ze nog helemaal niet geoefend in sQula! Kijk, zodra ze zou willen, dan is er heus nog wel wat bij te spijkeren.

Sinterklaas visual

Nieuwsgierige dochters

De volgende dag vroegen de dames hoe het gegaan was en we vertelden hun wat er op school gezegd was. Wat dat betreft zijn we altijd eerlijk tegenover onze dochters. Beide dochters begrepen wel enorm goed waar het over ging en vonden ook dat het juist hartstikke positief was. Isis begon zelfs gelijk met haar ontbrekende onderdelen op sQula en kan inmiddels (in slechts 1 week) al weer wat beter mee komen. Daarnaast print ik nu telkens schrijfopdrachten uit die ze thuis gelijk oppakt en weg schrijft. De wil is er dus wel om naar groep 3 te gaan, nu nog even het niveau. Ik denk dat het helemaal goed komt.

Wat betreft Emma? Zij moet nu zich eerst concentreren op haar huiswerk. Zodra ze die goed weet in te plannen, zal er een heleboel beter gaan. Nu werken we met een weekrooster, waarbij ze haar dagelijkse taken heeft opgeschreven. Iedere dag moet ze eerst haar taken afstrepen voordat ze wat voor haar zelf mag doen. Het is even lastig, maar het is niet anders. Ook moet ze leren plannen. Daarbij hebben wij ook als ouders een klein puntje geleerd…We hebben haar altijd voor gehouden: Eerst het een afmaken voordat je aan iets anders begint! Tja…dat kregen we dit schoolseizoen heel snel terug geworpen. In een week tijd had ze een toets wereldzaken en een toets Engels. Tot woensdag had ze zich keurig netjes gehouden aan wereldzaken en kreeg daarvoor ook een 10 terug voor haar toets. Wat ik dus niet wist, was dat ze twee dagen later een toets Engels had…Probeer in 1 dag tijd maar eens wat woorden erin te stampen (ze wilde die woensdagmiddag spelen bij een vriendin)! Mopperend probeerde ik haar duidelijk te maken dat zo niet kon, kreeg ik dus gelijk mijn kop dat ik dit haar zo geleerd had. Eerste het ene afmaken voordat ze aan het andere kon beginnen. Goed…dit moeten we in de toekomst even anders aanpakken. Even een puntje voor onze agenda: Emma leren hoe ze beter haar huiswerk kan plannen.

Cadeaupakket-uitstalling

sQula

Gelukkig hebben we hier een abonnement bij sQula. Daarmee kunnen ze de focus leggen op de kennis die ze nu nodig hebben. Inmiddels merken dat er alweer heel wat munten gespaard zijn. Binnenkort gaat vriendlief zelfs een keertje in de avond met Emma naar de bioscoop met de bon die ze bij elkaar gespaard hebben met het spelen op sQula. Ben je nu ook benieuwd geworden naar de mogelijkheden op deze site? Lees dan snel verder, want ze hebben nu een leuke actie voor de feestdagen.

Speciaal voor de feestdagen heeft sQula een pakket te koop met drie maanden lidmaatschap en een FlitsQuiz voor een leuk prijsje van € 39,95. Bestel je dit pakket voor 30 november, dan heb je het nog gegarandeerd in huis voor 5 december 2015. Heeft jouw kind de FlitsQuiz al? Dan kun je ook nog kiezen voor een bioscoopbon. Het jaarabonnement wordt nu tijdelijk aangeboden met een gratis Typecursus. Handig voor de kinderen die op school veel met de computer moeten doen. Meer informatie of ben je nu zo enthousiast geworden dat je jouw kind een abonnement voor Sinterklaas cadeau wil geven? Kijk dan snel op de site!

Dit artikel is gesponsord. Meer informatie lees je op mijn pagina Disclamer.


Over Linda

Aangenaam...Linda, mama van 2 heerlijke dochters die heel goed weten wat ze willen. Ik neem ze mee langs leuke activiteiten waarvan ze de les (hopelijk) meenemen in het leven.