Tiptoi speeldieren als aanvulling in de Ravensburgercollectie (review) 3

Review

Hier in huize Kidz Blozzy zijn we fan van de Tiptoi.  Zo’n twee jaar terug hebben we het eerste spel ontdekt. Emma kreeg toen der tijd het starterspakket “De Engelse detective” van ons voor haar verjaardag en na die tijd zijn er nog vele spelen hier in huis gekomen, waaronder ook de globe van Tiptoi. Sinds december heeft Isis haar eerste spel gekregen. Eerder was er al te lezen hoe we het starterspakket “Het lichaam” ,die Isis had gekregen van opa en oma, hadden ervaren.Tiptoi speeldieren verzameling

Dat ik een groot voorstander ben van deze interactieve pen, is te danken aan de vele functies die een spel kan hebben. Het is niet alleen uitwisselbaar, maar op één pen is het mogelijk meerdere spellen, boeken of andere toepassingen te plaatsen. De mogelijkheden worden hierdoor oneindig en het geeft dan ook urenlang speelplezier. Meer informatie over de Tiptoipen is te lezen in ons artikel Lekker spelen met Tiptoi.Tiptoi speeldieren paard

Tiptoi Speeldieren

Ieder jaar komt Tiptoi met nieuwe onderwerpen, puzzels en spellen op de markt. Dit jaar gooien ze het ook nog eens over een andere boeg. Nieuw in de collectie: Tiptoi speeldieren. Alle dieren zijn los te koop vanaf € 4,99 en zijn te krijgen in drie thema’s: boerderijdieren, Afrikaanse dieren en Dino’s. In totaal zijn er ruim 50 verschillende figuren om uit de kiezen. Er is zelfs een aanvulling op de boerderijdieren te koop in de vorm van een boerderij, waarmee jouw kind eindeloos kan spelen. Keuze is er dus genoeg, er zit altijd wel wat bij wat jouw kindje leuk vind. Wij testten drie dieren voor jullie uit. Het paard, de neushoorn en een de velociraptor. Tiptoi speeldieren boekjeIeder dier heeft een oranje stip op zijn rug staan. Met deze stip is de Tiptoipen te activeren, in combinatie met het bijgeleverde boekje. Via het boekje selecteer je één van de vier functies: Ontdekken, weten, vertellen of spelen. Emma heeft vooral de functies vertellen en spelen ontdekt van deze dieren. Zodra je de pen op het dier zet, hoor je gelijk het geluid wat bij het dier hoort. Dit spreekt vooral de wat jongere kinderen aan. Juist door de geluiden wordt het leuker om met de dieren zelf te spelen en dan heb je het boekje zelfs niet nodig.

Tiptoi speeldieren neushoornWat vonden wij ervan?

De mogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos, de dieren zijn zelfs onderling te combineren door met de verhaaloptie verschillende keuzes te maken. Tijdens het verhaal krijg je op verschillende punten nog een keuzemogelijkheid om een ander dier in het verhaal mee te laten doen. Ik vind dat wel grappig. De verschillende mogelijkheden om met de dieren te spelen is enorm. Emma en Isis hebben deze dieren nu twee weken onderzocht en nog zijn alle mogelijkheden nog bij lange na niet ontdekt. Tiptoi speeldieren emma met paardWat ik wel een nadeel vind, is het losse boekje die aan de nek hangt van het dier. Om makkelijker met het dier te kunnen spelen, is het fijner om dit boekje te verwijderen van het dier. De kans dat je het boekje dan kwijt raakt is dan groot. Toch heb je dit boekje wel nodig om de verschillende functies te kunnen gebruiken. Ben je deze boekjes kwijt? Dan is het jammer, maar dan kan je alleen nog maar zelf met de dieren spelen. De boekjes zijn wel weer onderling te gebruiken. Heb je meerdere dieren, gebruik dan standaard één boekje en berg de rest op. Wanneer er dan een boekje zoek is, dan heb je altijd een reserve.Tiptoi speeldieren dinoVooralsnog vinden wij deze Tiptoi speeldieren een leuke aanvulling op de Tiptoicollectie. Alle dieren zijn makkelijk te sparen en in een prijsklasse te koop waardoor je nog eens een keer wat voor een verjaardag kan vragen. Makkelijk voor bijvoorbeeld kinderfeestjes als cadeautje. Tiptoi speeldieren emma met neushoornOf we hier ook verder gaan met het verzamelen van alle dieren…Ik weet het nog niet. De dames zijn hier niet echt van het fantasiespel, waardoor ze niet zo snel met de dieren zelf gaan spelen. Het enige wat de dames interessant vinden, is de optie spel en verhalen. Ze luisteren dan aandachtig en proberen dan ook de informatie op te slaan die de dieren te vertellen hebben. Ik denk dat hiervoor betere uitbreidingspakketten voor te vinden zijn in de Tiptoicollectie. De dieren zouden bij ons in een kast of op een plank belanden en dat vind ik dan weer zonde.

Is jouw kindje wel van de fantasiespel en kunnen hele verhalen vertellen met een collectie poppetjes of diertjes, dan is dit zeker een aanrader. Deze dieren met een extra leert ze dan heel veel en helpt de fantasie nog verder te ontwikkelen.

Over Linda

Aangenaam...Linda, mama van 2 heerlijke dochters die heel goed weten wat ze willen. Ik neem ze mee langs leuke activiteiten waarvan ze de les (hopelijk) meenemen in het leven.

3 gedachten over “Tiptoi speeldieren als aanvulling in de Ravensburgercollectie (review)