Mediawijsheid voor kinderen


Onlangs las ik in de krant een artikel over het invoeren van een mediadiploma voor kinderen. Als het aan Kinderombudsman Marc Dullaert ligt, krijgt iedere basisschoolleerling les in het omgaan met de eigentijdse media. Na de zomervakantie is het nu mogelijk dat ieder kind in groep 7 en 8 een heus Nationaal Media Paspoort kunnen halen, mits ze de lesstof goed afronden.

wachten op wat komen gaatMediawijsheid

Wat is mediawijsheid nu eigenlijk? Het begrip mediawijsheid is erg ruim. Het bestaat uit alles wat te maken heeft met de nieuwe media, sociale media, internet, smartphones, tablets en hoe je hiermee moet omgaan. Juist het punt, hoe ga ik met deze nieuwe media om, is iets waar menig volwassenen ook iets van kan leren. Hoe vaak zie je niet “goedbedoelde” opmerkingen die uiteindelijk toch kwetsend kunnen zijn. Zo zie ik regelmatig ruzie ontstaan tussen Facebookvriendjes, die hun meningsverschil uit het dagelijks leven rustig nog eens ventileren op Facebook.

Ook aan het plaatsen van verschillende soorten berichten kan ik me enorm storen. Wat voor de een leuk is, kan voor de ander kwetsend over komen. Zo heb ik vriendlief in het begin van Facebook al eens gewezen op het delen van seksueel getinte filmpjes. Hij kan dan wel volwassen zijn, maar Emma ziet deze berichten ook! Hij begreep dit dan ook wel en deelt inmiddels dit soort berichten met zijn vrienden in een afgesloten whatsapp-groep, prima! Doe wat je niet laten kan, maar mijn kinderen hoeven dit niet te zien.

schat ipadVerandering

Soms verbaas ik me wel eens over de elektronica die wij onze kinderen aanbieden. Er is ook zoveel om uit te kiezen!

Op dit soort momenten denk ik wel eens aan mijn kindertijd terug. Wij hadden al deze elektronica niet. Ik was al blij dat mijn ouders een oude commodore 64 hadden waar ik dan urenlang een spelletje ping-pong op kon doen. Iets later kwam er een oude Apple in huis met een spelletje waar ik een muur kon afbreken. Uren kon ik daar op spelen en ik niet alleen…Ik kan me zelf momenten herinneren dat we tijden afspraken, want mijn moeder vond deze spelletjes ook leuk. Vervolgens ontwikkelde deze interesse zich met de Nintendo Game-boy. Verder kwamen we niet. Pas vanaf dat ik een jaar of 16 was, kwam er een computer in huis met internet en begon de computertijdperk bij ons in huis zich razendsnel te ontwikkelen. Kwam ik daardoor iets te kort? Nee, dat niet, maar al die gadget waren wel reuze interessant.

Nu kan je niet meer om de nieuwe media heen. Zo heeft Emma al een arsenaal aan media om zich heen verzameld. We hebben verschillende gameconsoles, tables en smartfones in huis. Zelf heeft ze al een mini-Ipad, telefoon (geen smartfone overigens) en bezit ze al een tv met DVD-speler op haar kamer. Isis heeft wel toegang tot allerlei nieuwe media, maar vooralsnog bezit ze zelf alleen nog een V-tech tablet, waar ze af en toe mee speelt.

En dan hebben we het hier nog niet eens over school! Op mijn basisschool hadden ze nog geen computers, maar als ik nu bij mijn kinderen op school kijk! In de gemeenschappelijke ruimte staan meerdere computers opgesteld, in iedere klas een hangt een digibord en bij de kleuters zelfs een digibord met touchscreen. Hartstikke handig voor het online inkleuren van kleurplaten. Ook zijn ze dit jaar bij Emma in de klas begonnen met het werken op de tablet. Dat hadden wij allemaal niet.

Mediaproblemen

Juist door het enorme ontwikkeling van nieuwe media, groeien onze kinderen op met deze elektronica. Ze weten niet beter. Hierdoor worden gevaren van de nieuwe media ook snel over het hoofd gezien. Of liever gezegd; in de hand gewerkt. Een groot probleem onder onze kinderen is niet zozeer het omgaan met al deze nieuwe soorten van elektronica, nee…het probleem zit hem vaak in HOE je ermee omgaat. Hoe vaak lees je niet in de media dat er weer iemand slachtoffer is geworden van cyberpesten? Hoe vaak lees je niet in de media dat jonge meisjes in de handen zijn gevallen van mannen met verkeerde bedoelingen. Hoeveel ouders hebben al niet enorme rekeningen op de mat gekregen van aankopen die hun kinderen via internet hebben gekocht? En dan nog maar te zwijgen over het gebruik en de kosten die dat met zich mee brengt. Het is allemaal een kwestie van opvoeden. Dit eindigt niet bij het aankleden en het voeden van een kind!

317706_1955167931209_831825048_nOmgang met nieuwe media

Hier in huis zijn we maar al te goed bewust van de gevaren. Het is dan ook niet voor niets dat we voor verschillende media al onze voorzorgsmaatregelen hebben getroffen. Emma heeft wel een eigen E-mail, maar ze gebruikt deze sporadisch en alle mail komt bij onze hoofdaccount binnen. Wij, als ouders, kunnen alles lezen. Alle communicatie via Facebook zien wij ook en als ze dan eens iets uitspookt, waar we voor moeten betalen, dan zien wij dit ook gelijk. Zelfs als ze vanaf een computer van school zich ergens voor inschrijft met haar eigen E-mail, dan zien wij dit thuis.

Daarnaast zijn we heel open over het gebruik van de media. Vanaf het moment dat ze het internet op kan, hebben we haar al veelvuldig uitgelegd hoe je met het internet om moet gaan, wat je wel kan en wat je niet kan doen. Haar voornaam invullen is prima, maar gebruik liever jouw eigen verzonnen inlognaam. Overige informatie invullen is uit den boze. Gelukkig hebben wij hier geen webcam op de computer, maar ook daarvan weet ze hoe ze dit moet gebruiken. Een filmpje maken is ok, maar hou het wel netjes. Ook het gedrag wordt regelmatig aangekaart in een gesprek. Leuk keuvelen met vriendinnen is goed, maar zodra ik zie dat ze een ruzie van het schoolplein uit gaat vechten via Facebook, dan is ze de mijne. Doordat wij heel open zijn tegen elkaar en alles van elkaar kunnen zien, is Emma ook nog heel open in haar communicatie naar ons toe. Ze verteld rustig wat er allemaal gebeurd is.

Toch zal er een moment zijn, dat ze zich verder gaat afzonderen via de digitale snelweg. Dit is dan, in mijn ogen, heel normaal. Ik vond het ook niet leuk als vroeger mijn post open gemaakt werd door mijn ouders. Eigenlijk is dit dan het zelfde. Het enige wat wij als ouders dan nog kunnen hopen, is dat onze begeleiding in het vroege stadium genoeg is geweest om het besef te krijgen hoe je netjes met de nieuwe media om kan gaan. Je scheld geen kinderen uit in “real life”, dus je scheld ook geen kinderen uit via Facebook of Whatsapp. Het gaat allemaal om het aanleren van normen en waarden.

Nu zijn er ouders die bewust ervoor kiezen om hun kinderen weg te houden van deze nieuwe media of deze in het gebruik te beperken. Ik zelf geloof daar niet zo in. Ze groeien er toch wel mee op, of dit nu thuis gebeurd of op school. Als ze dan op latere leeftijd pas kennis maken met de gevaren van de media, dan heb je juist kans dat ze in de vallen trappen waar de media om bekend staat. Ik kies er liever voor om ze goed te begeleiden in de hoop dat ze op latere leeftijd verstandig zullen zijn in het gebruik van de nieuwe media. Mediawijsheid dus!

computer mediawijsheidNationaal Media Paspoort

Op zich ben ik dus wel blij met het voornemen om de basisschoolleerlingen al lesstof aan te bieden omtrent mediawijsheid. Je kan nog zo vaak vertellen hoe ze ermee moeten omgaan, een bevestiging vanuit school kan daarbij alleen maar helpen. Daarnaast zijn er ook nog genoeg ouders, die hun kinderen niet over de gevaren vertellen en die bereik je nu, met het aanbieden van de lesstof, ook.

Over dit onderwerp raak je eigenlijk nooit uitgepraat. Gelukkig bestaat er ook een site waar je alles kan nalezen over mediawijsheid. Vooralsnog gaan wij hier in huis rustig door met het informeren van onze kinderen over deze nieuwe media en ik twijfel er geen moment aan, dat in de toekomst mijn kinderen mij juist gaan wijzen op het omgaan met toekomstige ontwikkelingen.

Gaan jullie ook zo bewust om met de gevaren van de nieuwe media?


Over Linda

Aangenaam...Linda, mama van 2 heerlijke dochters die heel goed weten wat ze willen. Ik neem ze mee langs leuke activiteiten waarvan ze de les (hopelijk) meenemen in het leven.