Koningsdag-spelletjesmiddag


Als ik aan Koningsdag denk, denk ik als eerste nog altijd aan Koninginnedag…. En als ik dan aan Koninginnedag denk, denk ik aan: oranje gebak, oranje kleding, rare versieringen, feest en….Oud Hollandse spelletjes.

Voor degene die de activiteiten te druk vinden die voor Koningsdag georganiseerd worden, kunnen met hun kinderen thuis ook in actie komen. Misschien weet je ook nog wel andere familieleden of vrienden te charteren om met hun kinderen bij jouw thuis een heuse Koningsdag-spelletjesmiddag te houden. Zo wordt het een groot feest zonder de drukte die wellicht te veel zouden zijn voor jouw kinderen.

Je kan deze middag zo gek maken als je zelf wilt. Kleed de kamer, of als het mooi weer is de tuin, aan in het oranje. Hijs de vlag en maak er gewoon een ouderwetse spelletjesmarathon van. Serveer ondertussen ranja voor de kids en een oranjebittertje voor de ouders, serveer oranje hapjes en maak er maar een dolle boel van!

Voor de spelletjes kun je de groep in teams indelen. Laat de kinderen eerst hun eigen wapenschild ontwerpen, dan zijn de teams ook herkenbaar. Hoe je dat doet, lees je in mijn vorige blog: Wie maakt het mooiste koningsschild van Nederland. Heb je verder geen idee wat voor spelletjes je kan doen? Nou, zoek niet verder. Ik heb voor jou een keur aan oud Hollandse spelletjes:

Koekhappen
Nodig: peperkoek/ kruidkoek, touw.

Je spant een touw tussen twee punten (paal, boom o.i.d.). Van de peperkoek snij je plakken. Maak touwtjes aan elke snee peperkoek vast en hang de peperkoek aan het gespannen touw.
Iedereen gaat bij een peperkoek staan en doen de handen op de rug. Wie heeft er als eerste zijn peperkoek op?

Spijkerpoepen
Nodig: glazen flesjes of plastic flesjes met water/zand erin, spijkers, riemen, touw.

Maak aan elke spijker een touwtje vast. Maak deze vervolgens vast aan de riem. Iedereen doet een riem om en gaat met de spijker boven een flesje hangen. Op een startsein moet iedereen proberen de spijker in de fles te krijgen. Je mag je handen niet gebruiken! Wie zal er winnen?

Snoephappen
Nodig: een teil met water, zuurtjes, handdoek.

Om de beurt moet je voor de teil gaan staan. Wanneer je een grotere teil heb, dan kan je ook een aantal tegelijk laten happen. Ze proberen een zuurtje uit de teil te happen, zonder de handen te gebruiken!

Zaklopen
Nodig: juten zakken, pionnen.

Zet een route uit, bijvoorbeeld door een startpunt en eindpunt aan te geven met pionnen. De kinderen gaan in een juten zak staan. Op het startsein springen ze zo snel mogelijk naar de overkant (en terug). Wie is het snelst? Tip: Speel dit spel op het gras!

Touwtrekken
Nodig: een dik touw, een lintje in het midden van het touw, een lijn op de grond.

Maak 2 groepen. Wie trekt het touw en daarmee de hele groep aan de andere kant over de lijn?

Ballontrappen
Nodig: ballonnen, touw.

Blaas de ballonnen op en bind ze met een touwtje om je enkel.
Alle kinderen hebben een ballon. Ze proberen de ballon van een ander stuk te trappen. Wie blijft over?

Kloslopen/Bliklopen
Nodig: klossen of blikken, pionnen.

De kinderen lopen dit op klossen. Dit maak je van twee blokjes hout waar je een gat in het midden boort. Daar doorheen doe je een lange touw. Aan het einde doe je een knoop zodat de touw een ketting vormt. Zet een parcours uit. Als ze vallen moeten ze opnieuw beginnen. Wie is het eerst of snelst aan het eind?

Steltlopen
Nodig: stelten.

Laat de kinderen oefenen met steltlopen of zet een parcours uit dat ze snel mogelijk afgelegd moet worden.

Blikgooien
Nodig: blikken, een kleine bal, tafel.

Stapel de blikken. Zet ze op een tafel.
Markeer een punt waarachter de kinderen moeten staan. Ze mogen 3x met een balletje gooien. Hoeveel blikken gooien ze om?

Hoepel rollen
Nodig: hoepels.

Rol de hoepels over de stoep. Welke hoepel rolt het verst?
Kunnen de kinderen de hoepel ook zo gooien dat hij terug komt?
Zet een parcours uit dat de kinderen, rollend met de hoepel, af moeten leggen.

Ezeltje prik
Nodig: een afbeelding, prikbord/ magneetbord, blinddoek.

Hang een afbeelding, bijvoorbeeld van een ezel, op een prik- of magneetbord. Kopieer de staart en maak deze vast aan een punaise of magneet. De kinderen proberen de staart, met blinddoek om, op de juiste plaats op de ezel te prikken. Wie zit er het dichtst bij?

Kruiwagenrace
Nodig: 2 kruiwagentjes, pionnen.

Bij iedere kruiwagen gaat 1 persoon in de kruiwagen zitten en de ander duwt. Wie kan het snelst een parcours afleggen?


Over Linda

Aangenaam...Linda, mama van 2 heerlijke dochters die heel goed weten wat ze willen. Ik neem ze mee langs leuke activiteiten waarvan ze de les (hopelijk) meenemen in het leven.